به گزارش جهان بـه نقل از همشـهری، خرید قرص تیلنول پی ام استامـینوفن بـه این دلیل کـه بدون نسخه بـه فروش مـیرسد تبدیل بـه یکی از داروهایی شده کـه بسیـاری از افراد به منظور استفاده از آن هیچ ترسی بـه دل راه نمـیدهند و با کوچکترین احساس دردی مثل نقل و نبات این قرص را استفاده مـیکنند.

به گزارش اعتدال، همشـهری درون ادامـه مـی‌نویسد: خرید قرص تیلنول پی ام تندرستی، زمان‌های گذشته بـه این شکل امروز خبری از دوا و دکتر نبود و تعداد داروخانـهها آنقدر کم بود کـه برای پیدا یک قرص ساده افراد حتما مسافتی طولانی را طی مـید اما بـه مرور زمان همـه چیز تغییر کرده است.

تعداد پزشکان و داروخانـه‌ها روز بـه روز بیشتر و بیشتر مـیشود و در کنار همـه این تغییرات، مصرف دارو بـه ویژه بـه شکل خودسرانـه افزایش پیدا کرده و مشکلی بـه نام سوءمصرف دارو مطرح است.

استامـینوفن بـه این دلیل کـه بدون نسخه بـه فروش مـیرسد تبدیل بـه یکی از داروهایی شده کـه بسیـاری از افراد به منظور استفاده از آن هیچ ترسی بـه دل راه نمـیدهند و با کوچکترین احساس دردی مثل نقل و نبات این قرص را استفاده مـیکنند.

شناسایی بی نسخه ها

داروهای مختلف بـه شکلهای متفاوتی درون سراسر جهان بـه فروش مـیرسند و برای تهیـه برخی از داروها بـه نسخه پزشک احتیـاج هست در حالی کـه برای برخی دیگر احتیـاجی بـه نسخه پزشک نیست.

به آن دسته از داروهایی کـه برای خرید از داروخانـه احتیـاجی بـه نسخه پزشک نیست داروهای او تی سی (OTC) مـیگویند کـه مخفف (Over-the-counter)است و استامـینوفن درون این گروه داروهای قرار مـیگیرد و برای تهیـه آن احتیـاج بـه نسخه نیست.

خودت را معرفی کن!

استامـینوفن یک دارو با ترکیب ان استیل پارا آمـینوفنول(N-acetyl-para-aminophenole) هست این دارو به منظور اولین بار درون سال ۱۹۵۵ ساخته شد و به عنوان مسکن و تب بر به منظور کودکان درون قالب شربت «تیلنول» بـه بازار آمد.

اکنون مـیلیونـها نفر درون سراسر جهان از استامـینوفن به منظور درمان سردرد، کمردرد، سرماخوردگی و عنوان تب بر استفاده مـیکنند.در واقع استامـینوفن بـه عنوان یک مسکن، مقام اول را درون بین داروهای مسکن دیگری کـه بدون نسخه پزشک از داروخانـه ها تهیـه مـیشوند، درون ایـالات متحده امریکا و در سراسر دنیـا دارد. خرید قرص تیلنول پی ام این قرص با نامـهای تجاری استامـینوفن، پاراستامول و تایلنول بـه فروش مـیرسد.

همـه رقم موجود است

امروزه داروها بـه شکلهای مختلفی بـه فروش مـیرسند و استامـینوفن نیز از این امر مستثنا نیست. خرید قرص تیلنول پی ام استامـینوفن درون اشکال مختلف مانند قرص، شیـاف، شربت و قطره بـه فروش مـیرسد.

استامـینوفن درون قالب قرصهایی با دوزهای مختلف ۳۲۵ مـیلیگرمـی، قرص ۵۰۰ مـیلیگرمـی و قرص جویدنی ۸۰ مـیلیگرمـی بـه فروش مـیرسد. استامـینوفن بـه صورت شیـاف با دوزهای ۱۲۵ مـیلیگرمـی، ۳۲۵ مـیلیگرمـی و شیـاف سوسپانسیون ۱۲۰ مـیلیگرمـی درون بازار موجود است. شربت ۱۲۰ مـیلیگرمـی و قطره ۱۰۰ مـیلیگرمـی استامـینوفن( بیشتر به منظور کودکان) تجویز مـیشود.

آمارها چه مـیگویند؟

معمولا درون تمامـی نقاط دنیـا آمار دقیقی از مصرف دارو وجود ندارد و آمارهای موجود درون رابطه با مصرف دارو معمولا بـه صورت تقریبی هست با این حال براساس آمار سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) درون سال ۲۰۰۵ مـیلادی آمریکاییـها تعداد ۲۸ مـیلیـارد دوز استامـینوفن خریداری د کـه این رقم نشان دهنده آن هست که مـیزان خرید استامـینوفن بسیـار بالاست.

ایران هم جزو یکی از کشورهایی محسوب مـیشود کـه آمار مصرف دارو درون آن بالاست و با اینکه آمار دقیقی درون رابطه با مصرف استامـینوفن وجود ندارد، بـه نظر مـیرسد کـه مصرف سالانـه این دارو درون ایران حدودا بالای یک مـیلیـارد قرص درون سال باشد.

اخبار جدید از سراسر جهان نشان مـیدهد کـه فروش استامـینوفن با محدودیتهای روزافزونی روبه رو شده هست و مسئولان حوزه بهداشت و سلامت درون سراسر دنیـا بـه فکر محدودیت به منظور فروش این دارو هستند چرا کـه یکی از شایعترین مسمومـیتهای دارویی درون سراسر جهان، مسمومـیت با قرص استامـینوفن است.

قانون قرصی

شاید درون نگاه اول استامـینوفن قرص بیخطری بـه نظر برسد و شاید دلیل این مسئله را بتوان بـه خرید راحت آن نسبت داد بـه همـین دلیل قوانین جدیدی کـه محدود کننده فروش این قرص هست در سراسر جهان مطرح شده است.

برای مثال قوانین جدید ایـالات متحده امریکا و کانادا اجازه نمـیدهد کـه بیشتر از ۲۴ عدد قرص استامـینوفن درون یک نوبت بـه یک نفر فروخته شود. یکی دیگر از ممنوعیتهایی کـه در این کشورها درون رابطه با قرص استامـینوفن بـه وجود آمده، این هست که بـه کار بردن بیش از ۳۲۵ مـیلیگرم استامـینوفن درون داروهای سرماخوردگی درون حال قدغن شدن است.

آمدنت بهر چه بود؟

استامـینوفن یک داروی ضد درد و ضد تب هست که به منظور بر طرف دردهای خفیف مانند سردرد، دندان درد، کمر درد و به عنوان تب بر بـه کار مـیرود. ‌

مکانیزم دقیق اثر استامـینوفن هنوز بـه درستی معلوم نیست، اما بـه نظر مـیرسد کـه استامـینوفن با مـهار نمودن «پروستاگلندینـها» اثرات ضد درد و ضد تب خود را اعمال مـیکند.

استامـینوفن از راه خوراکی و از راه ی بسیـار خوب جذب بدن مـیشود. متابولیسم استامـینوفن بـه طور وسیعی درون کبد انجام و پسماندهای دارو از راه ادرار دفع مـیشوند. نیمـه عمر استامـینوفن از ۱ که تا ۴ ساعت هست و اثر دارو درون ۱ که تا ۳ ساعت بـه حداکثر خود مـیرسد.

استامـینوفن دارویی نسبتأ بیخطر با عوارض جانبی کم است. درون مقایسه با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین، بروفن و ژلوفن عوارض گوارشی و عوارض پلاکتی کمتری دارد، بـه خوبی بیماران آن را تحمل مـیکنند و در دوره حاملگی هم مصرف آن زیر نظر پزشک مجاز است.

یکی دیگر از مزایـای استامـینوفن این هست که مـیتوان بـه عنوان یک ضد درد خوب و ساده و یک تب بر خوب از آن درون بیمارانی کـه قادر بـه استفاده از آسپیرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیستند، استفاده کرد. استامـینوفن درون مقایسه با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، اثر زیـادی درون برطرف التهاب مفاصل و روماتیسم ندارد.

نمای نزدیک عارضه

استامـینوفن درون مقایسه با سایر داروها، داروی کم خطری محسوب مـیشود اما ایجاد ضایعات پوستی و مخاطی حساسیتی، کهیر، اگزما و حتی ضایعات پوستی تب دار ممکن هست با مصرف استامـینوفن ایجاد شود. اما مـهمترین عارضه جانبی کشنده استامـینوفن کـه به خصوص با مصرف بی رویـه دوزهای بالای این دارو اتفاق مـیافتد، نکروز کبدی، نکروز توبولار کلیوی و اغما درون اثر پایین افتادن قند خون هست و شایعترین علت نارسایی کبد درون سراسر جهان مصرف بیرویـه استامـینوفن محسوب مـیشود.

مصرف خودسرانـه، بی رویـه و اشتباه استامـینوفن چه درون کودکان و چه درون بزرگسالان مـیتواند مسمومـیت کبدی و کلیوی ایجاد کند و به سرعت کبد را از کار بیندازد و بیمار را بـه کام مرگ ببرد.

یکی دیگر از عوارض جانبی بسیـار نادر استامـینوفن، ایجاد مشکلات خونی است.

ممنوعیتهای مصرف

اگر چه فروش قرص استامـینوفن بدون نسخه پزشک ممنوعیتی ندارد ولی بهتر هست این قرص زیر نظر پزشک تجویز شود چرا کـه استامـینوفن جنبه درمانی ندارد و فقط درد را تسکین مـیدهد.

ممکن هست فرد با مصرف استامـینوفن یک درد کشنده مثل آپاندیسیت را به منظور چند ساعت برطرف کند ولی مشکل همچنان باقی مـیماند و فرد بی خبر از این مسئله خود را بـه سمت مرگ مـیکشاند. یکی دیگر از مواردی کـه در آن نباید از استامـینوفن استفاده کرد بالا بودن فشار خون هست که تشخیص این مسئله توسط یک فرد عادی کار چندان راحتی نیست.

بسیـاری از افراد زمانی کـه دچار سردرد مـیشوند سریعا استامـینوفن مـیخورند درون حالی کـه سر درد ممکن هست ناشی از بالا بودن فشار خون باشد. همچنین افرادی کـه حساسیت بـه استامـینوفن یـا نارسایی کبدی دارند نباید از استامـینوفن استفاده کنند.

معتاد شدی؟!

استامـینوفن کدئین یک نوع از استامـینوفن هست و همان طور کـه از نامش پیداست علاوه بر استامـینوفن حاوی کدئین هم هست کـه برای تسکین بهتر درد، آن را بـه استامـینوفن اضافه مـیکنند.

متأسفانـه چون کدئین یک داروی مخدر است، چنانچه استامـینوفن کدئین دار بـه مدت ۴۰ روزخودسرانـه و به صورت مداوم مصرف شود مـیتواند باعث ایجاد اعتیـاد درون بیمار شود و این دارو حتما حتما توسط پزشک تجویز شود.

مصرف مکرر قرص استامـینوفن کدئین باعث مـیشود کـه بدن بـه دوز پایین عادت کرده و فرد بـه مصرف قرصهای با دوز بالاتر تمایل پیدا کند و به این شکل اعتیـاد و وابستگی بـه دارو تشدید مـیشود. به منظور درمان این مشکل حتما از روانپزشک کمک گرفت.

مصرف مجاز دارو

بزرگسالان مـیتوانند بین ۳۲۵ که تا ۵۰۰ مـیلیگرم از دارو را هر ۴ یـا ۶ ساعت یک بار مصرف کنند و مـیزان مصرف درون کودکان، ۱۰ که تا ۱۵ مـیلیگرم بـه ازای هر کیلوگرم وزن بدن درون هر ۴ یـا ۶ ساعت یک بار است.

دوز هر بار مصرف استامـینوفن با درون نظر گرفتن وزن افراد بزرگسال از ۳۲۵ که تا ۱۰۰۰ مـیلیگرم متفاوت است، اما مقدار مصرف روزانـه استامـینوفن درون بزرگسالان نباید از ۴۰۰۰ مـیلیگرم تجاوز کند.

معمولترین مقدار مصرف روزانـه استامـینوفن ۱۰۰۰ مـیلیگرم درون روز هست که با این مقدار عوارض بسیـار کمـی ایجاد مـیشود. دوز هر بار مصرف استامـینوفن درون کودکان از ۴۰ که تا ۴۸۰ مـیلیگرم با توجه بـه سن و وزن آنـها متغیر است. بهترین راه به منظور محاسبه مقدار هر دوز استامـینوفن درون کودکان همان ۱۰ مـیلیگرم بـه ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. مثلأ اگر کودکی ۱۰ کیلوگرم وزن داشته باشد،

مـیتوان هر ۶ ساعت بـه او ۱۰۰ مـیلیگرم استامـینوفن داد کـه مـیشود یک سیسی یـا ۱۵ قطره استامـینوفن . تعداد دوزهای استامـینوفن درون کودکان نباید از ۵ دوز درون روز تجاوز کند.

حتما آب بنوشید

برخی از افراد عادت دارند قرص را بدون آب مـیخورند اما به منظور مصرف انواع قرص حتما حتما بـه همراه آن آب کافی نوشیده شود. مری مخاط نازکی دارد و خوردن قرص بدون آب مـیتواند بـه مخاط مری آسیب وارد کند.

یکی دیگر از معایب خوردن قرص بدون آب این هست که قرص خوب درون معده حل نمـیشود و همـین حل نشدن علاوه بر اینکه درون عملکرد قرص اختلال ایجاد مـیکند، باعث تغلیظ مواد موجود درون قرص مـیشود و همـین مسئله آسیب بـه کلیـه و کبد را درون پی دارد. به منظور مصرف قرص استامـینوفن حتما یک لیوان بزرگ آب همراه با قرص نوشیده شود.

خط خطی هدفمند

قرصها بـه شکلهای مختلفی تولید مـیشوند و روی برخی از قرصها، خط وجود دارد و روی برخی دیگر از قرصها خطی وجود ندارد. قرصهایی کـه بدون خط هستند نباید شکسته شوند ولی قرصهایی را کـه دارای خط هستند مـیتوان از محل خط شکست.

البته انجام این کار هم حتما با م پزشک باشد چرا کـه شکستن قرص بـه معنای کم شدن مقدار داروست و این مسئله مـیتواند بر روند درمان تاثیر سوء بگذارد.

داروهایی کـه به صورت کپسول هستند نباید بـه هیچ عنوان باز شوند. این نوع داروها حتما حتما با آب فراوان خورده شوند و به صورت خود بـه خودی درون معده باز شوند، باز کپسول علاوه بر اینکه تاثیر دارو را کم مـیکند خطراتی را هم به منظور فرد بـه همراه دارد کـه یکی از این خطرات آسیب بـه مری است.

ترکیبی ‌های خطرناک!

شرکتهای داروسازی روز بـه روز اقدام بـه تولید داروهای ترکیبی با استامـینوفن مـیکنند درون حالی کـه این داروها مـیتوانند مشکل‌ساز باشند.

با اینکه سازمان غذا و داروی ایـالات متحده آمریکا ( FDA ) درون مورد محدود ساخت داروهای ترکیبی با استامـینوفن هشدار داده است، همـه روزه شاهد بـه بازار آمدن انواع و اقسام این داروها هستیم.

به عنوان مثال ترکیب استامـینوفن با آسپیرین و کافئین یـا همان آ ث آ کـه قدیمـیها درون ایران آن را بـه نام قرص آکسار مـیشناسند یـا قرص سرماخوردگی بزرگسالان یـا همان آدالت کلد کـه ترکیبی از استامـینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامـین است، یـا نووافن کـه از استامـینوفن، کافئین و بروفن ساخته مـیشود، همگی قرصهای ترکیبی محسوب مـیشوند کـه در بازار دارو بـه وفور پیدا مـیشوند.

داروهای ترکیبی دیگری مانند کلد استاپ، کلداکس، آسیفن، اگزاکلد، سوپرکلد، مگافن، رهافن نیز از این قبیل داروها هستند. داروهایی کـه به این شکل ترکیبی شاخته مـیشوند باعث ایجاد ناراحتیـهای گوارشی مـیشوند.

مشکل اصلی داروهای ترکیبی بـه خاطر وجود داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و وجود داروهایی مانند پسودو افدرین و فنیل افرین درون این داروهاست کـه مانند تیغ دو لبه عمل مـیکنند. این داروها از یک طرف سریع آبریزش بینی و احتقان مخاطی را از بین مـی برند کـه برای بیمار بسیـار خوشایند است، از طرف دیگر، همـین داروها مـیتوانند باعث انقباض عروق درون نقاط دیگر بدن و بالا بردن فشار خون یـا حتی سکته قلبی ومغزی شوند.




[جهان نيوز - با استامـینوفن خرید قرص تیلنول پی ام]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 03 Jul 2018 07:25:00 +0000